شورای نگهبان در نظارت بر مصوبات مجلس مصلحت اندیشی سلیقه ای ندارد
کد خبر: 3910702
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵

شورای نگهبان در نظارت بر مصوبات مجلس مصلحت اندیشی سلیقه ای ندارد

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان، نظارت استصوابی را یک نظارت مفید و موثر دانست و خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در انجام وظیفه نظارت بر مصوبات مجلس، مصلحت اندیشی سلیقه ای ندارد.

احمد قنبریان، سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در استان گیلان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه در قانون اساسی نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است، اظهار کرد: طبق اصل 99 قانون اساسی، شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، رياست جمهوری، مجلس شورای اسلامي و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد.

وی با اشاره به پاسخ شورای نگهبان به استفساریه قانون نظارت بر انتخابات، افزود: طبق اصل 98 قانون اساسی، تفسير قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان بوده و لذا منظور از نظارت، نظارت استصوابی در همه مراحل انتخابات اعم از تایید یا رد صلاحیت هاست.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان، نظارت استصوابی را یک نظارت مفید و موثر دانست و تصریح کرد: در امر نظارت بر انتخابات دو هدف جلوگیری از تخلف و انحراف و تضمین سلامت انتخابات دنبال می شود و لذا هر نظارتی که این دو هدف را تامین کند، استصوابی است.

قنبریان، با اشاره به نظارت شورای نگهبان بر مصوبات مجلس شورای اسلامی، گفت: شورای نگهبان بعد از انتخاب نمایندگان و دریافت اعتبارنامه هیچگونه نظارتی بر آنان ندارد، اما نظارت بر مصوبات مجلس وظیفه شورای نگهبان است و در این نظارت دو شاخص مطابقت مصوبات با شرع و قانون اساسی باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه فقهای شورای نگهبان باید آشنا به مقتضیات زمان باشند، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در انجام وظیفه نظارت بر مصوبات مجلس، مصلحت اندیشی سلیقه ای ندارد.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان، تحزب و ارتباط تشکیلاتی را جزو آموزه های دینی دانست و اضافه کرد: مردم ایران سایقه ذهنی مثبتی نسبت به احزاب قبل از انقلاب ندارند و آنان را وابسته و دست نشانده می دانستند. حوادث بعد از انقلاب نیز موجب تعطیلی برخی از احزاب مانند حزب جمهوری اسلامی شد و احزاب دیگر که بعدها وارد صحنه شدند نتوانستند برای مردم جاذب باشند.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح سابقه ذهنی مردم نسبت به احزاب، یادآور شد: مردم باید به سمت احزاب بروند و نظرات احزاب را بپذیرند. شورای نگهبان نیز با احزابی که در چارچوب قانون اساسی شکل گرفته و فعالیت می کنند، مخالفت ندارد لذا احزاب باید در عرصه های سیاسی فعال تر عمل کنند.

قنبریان، با بیان اینکه نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بر عهده شورای نگهبان نیست، عنوان کرد: نظارت بر انتخابات شوراها به واسطه گستردگی کار بسیار سخت است و نیاز به شبکه نظارتی دارد؛ البته شورای نگهبان از این ساز و کار نظارتی برخوردار است و می تواند در صورت تصویب مجلس آن را انجام دهد.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان، با اشاره به فرارسیدن چهلمین سالگرد تاسیس شورای نگهبان، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در راستای انجام وظایف خود اقدام به ایجاد مرکز فقهی و مرکز پژوهش های حقوقی جهت نظارت فقهی و حقوقی بر قانون اساسی کرده است. دفاتر استانی شورای نگهبان نیز نظارت بر انتخابات را بر عهده دارند لذا عملکرد شورای نگهبان طی دهه اخیر بسیار بهتر و مطلوب تر بوده است.

وی قانون انتخابات را نیازمند تغییر دانست و عنوان کرد: شورای نگهبان یک نهاد چابک، کارا و صرفه جو بوده و دارای شفافیت بودجه از طریق نظارت داخلی و دیوان محاسبات است.

انتهای پیام
captcha